برنامه "ورزش ایران بسكتبال" چهارشنبه 1 خرداد، در گفتگو با مهندس توفیق، دبیر سابق فدراسیون بسكتبال، به بررسی علل عدم جذب حامیان مالی در بسكتبال اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ مهندس توفیق، دبیر سابق فدراسیون بسكتبال، در پاسخ به این سوال كه در دوران فعالیت خود در فدراسیون علت عدم استقبال اسپانسرها را در سنوات گذشته در چه می دیدید، بیان كرد: ما باید نخست ببینیم كه چه كسی متولی برگزاری لیگ است؛ آیا فدراسیون می خواهد متولی باقی بماند یا اتحادیه باشگاه هایی تأسیس كنیم و آن هدایتش را برعهده بگیرد. ابتدا باید تكلیف این قضیه روشن شود. مهمتر از همه ایجاد جذابیت است؛ زیرا ما می خواهیم كالایی را به عنوان بسكتبال ارائه دهیم كه این كالا باید جذابیت های خودش را داشته باشد. در علم بازاریابی راه های مختلفی وجود دارد كه جذابیت را به این سیستم تزریق كرد.
وی، در ادامه گفت: به نظرم نوع برگزاری و قوانین محلی كه گذاشته می شود كه بعضاً به دلیل عدم هماهنگی باشگاه ها با یكدیگر هر ساله دستخوش تغییراتی می شود، در عدم جذب اسپانسرینگ تأثیر دارد. باید به یك زبان واحد رسید و چارچوبی برای این قضیه تعیین شود. اگر قرار است اتحادیه باشگاه ها ایجاد شود، باید تعیین تكلیف شود كه آیا منحصر به بخش خصوصی است؟ آیا گروه های دولتی هم می توانند در این اتحادیه باشند؟ درباره نیروهای مصلح می خواهیم چیكار كنیم؟
به اعتقاد بنده و بسیاری از اهالی اقتصاد ورزشی، بسكتبال به خودی خود یك برند و شناسه است كه می تواند هر سرمایه گذاری را به خود جذب كند.
مهندس توفیق، در پاسخ به این پرسش كه با بعضی از باشگاه ها كه صحبت می كنیم می گویند حضور در لیگ برتر هیچ برگشت مالی ندارد؛ آیا واقعاً اینطور است، اظهار داشت: من فكر می كنم كه باشگاه ها درست می گویند؛ زیرا متأسفانه فقط مدیریت هزینه در لیگ ما شده است. اگر گردش مالی كه صورت می گیرد، درست هدایت شود، می تواند برگشت خوبی برای همه باشگاه ها داشته باشد. بحث اسپانسرینگ و جذاب كردن محیطی كه می خواهید سرمایه گذاری كنید، بسیار مهم است؛ زیرا هر چقدر هم كه تلاطم وجود داشته باشد، متقاضیان خود را خواهد داشت.
برنامه ورزش ایران بسكتبال، با اجرای محمودوند و كارشناسی گل محمدی، چهارشنبه ها ساعت 9:00 به مدت 55 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش تقدیم علاقه مندان می شود.