معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش گفت: طرح ملی نشاط میتواند به افزایش فعالیتهای بدنی كودكان و نوجوانان كمك كند.
به گزارش رادیو ورزش، نشست شورای سیاستگذاری «طرح ملی نشاط» با محوریت رویداد ملی ورزشهای الكترونیك فعال صبح امروز دوشنبه با حضور عبدالحمید احمدی معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و مسئولان ذیربط در محل سالن جلسات وزارت ورزش برگزار شد.
احمدی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح گفت: برای رسیدن به هدف این طرح باید ظرفیتهای همه دستگاهها، نهادها و بخشهای مختلف را به كمك ورزش همگانی آورد تا بتوانیم یك كار بزرگ و تاثیرگذار را در این حوزه انجام دهیم.
وی با اشاره به آغاز فعالیت طرح ملی نشاط، عنوان كرد: تمركز این طرح روی ورزشهای الكترونیك است. در شرایط فعلی جامعه با واقعیتی به نام ورزشهای الكترونیك مواجه هستیم كه روز به روز بر تعداد مخاطبان آن اضافه میشود. ضمن اینكه نهادهای بین المللی ورزش نیز این بخش را به رسمیت شناختهاند و برای آن فضای رقابت حتی در سطوح المپیك، بازیهای یونیورسیاد و داخل سالن در نظر گرفتهاند.
احمدی خاطرنشان كرد: جمعیت قابل توجهی به ورزش های الكترونیك مشغول هستند، طبق آمار 20 میلیون كاربر آماتور و 3 میلیون كاربر حرفهای در سراسر كشور داریم، اكثریت آنها را جوانان و نوجوانان تشكیل میدهند. همه این نكات اهمیت این موضوع را گوشزد میكند و نمیتوانیم از آن غافل شویم. طرح ملی نشاط برای اولین باری است كه طراحی و برنامه ریزی شده و در تلاش است كه فعالیت بدنی و ورزشهای الكترونیك را با یكدیگر تلفیق كند.
وی خاطرنشان كرد: شرایط كرونایی كم تحركی را تشدید كرده است كه طبق پایش معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بر اساس مطالعات انجام شده، جمعیت دانش آموزان چاق ما 3 درصد بیشتر شدهاند و اگر این رفتار كم تحركی ادامه داشته باشد این افراد در میانسالی قطعاً چاق خواهند بود و در معرض ابتلاء به بیماریهای گوناگون قرار دارند.
معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش تاكید كرد: با توجه به احتمال حضور كرونا حداقل تا نیمه سال آتی، بهتر است برای كرونا برنامه ریزی جدی تری داشته باشیم و بسترهای مشاركت در فعالیت بدنی از راههای گوناگون را فراهم كنیم. ما در این بخش مخاطبان باانگیزه و فعالی داریم كه باید بتوانیم آنها را در برنامههایمان مشاركت بدهیم تا در مسیری كه مد نظرمان است به آنها كمك كنیم.
افشین ملایی رئیس فدراسیون همگانی هم در این نشست با تشریح اهداف و برنامههای فدراسیون ورزشهای همگانی برای افزایش فعالیتهای بدنی كودكان گفت: در رویكرد بازاریابی اجتماعی عامل مهمی به نام «رقبای كم تحركی» وجود دارد كه برای جلب مشاركت اجتماعی در یك موضوع باید ارزیابی دقیق و درستی از رقبا داشت و اینكه باید بدانیم رقبای ما چه كسان و یا چه عواملی هستند.
وی با تاكید بر اینكه سعی میكنیم از تمام ظرفیتهای كشور برای رسیدن به این اهداف استفاده كنیم خاطرنشان كرد: طبق مطالعات انجام شده بر روی ردههای سنی پایه و با توجه به زندگی آپارتمانی، بازیهای الكترونیك یك رقیب جدی برای گرایش كودكان به فعالیت های بدنی هستند.
وی ادامه داد: اینكه كودك را رها كنیم و بگوییم كه در سن سه سالگی فعالیت بدنی منظم داشته باشد انتظار درستی است اما شرایط اجتماعی و شیوع كرونا، كودكان را به سمت استفاده از بازیهای رایانهای سوق داده است. ما باید با استفاده از بازیهای سبك و بازیهای كودكانه بتوانیم از این بازیها در افزایش فعالیت بدنی كودكان استفاده كنیم.
رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی ادامه داد: بزودی طرح دیگری را در سطح ملی آغاز خواهیم كه با عنوان بازی و نشاط كودكان فعالیت خواهد كرد و با استفاده از بازیهای هدفمند با محوریت مادر آموزش های لازم به كودكان ارائه خواهد شد.
رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی با بیان اینكه فعالیتهای بدنی در بازیهای الكترونیكی هدفمند انتخاب شده است، ادامه داد: اگر بخواهیم برای نسل جوان كار بكنیم باید همه ظرفیت ملی را به كار بگیریم. سازمان بسیج ورزش، فدراسیون دانشجویی و دانش آموزی و بخشهای مختلف ظرفیتهایی دارند كه باید بتوانیم با اشتراك گذاری دیدگاهها و برنامهها در جذب مخاطب موفق تر باشیم. همه ما باید تلاش كنیم با هم افزایی و استفاده از تمام ظرفیتها مشكل كم تحركی را حل كنیم.