حركت صعودی ماشین‌سازی دبیری تبریز

با بررسی عملكرد ماشین‌سازی در لیگ دسته اول ایران جام آزادگان مشخص می‌شود كه ماشین‌سازی دبیری تبریز، روند رو به رشدی را طی می‌كند.

1399/04/24
10:24

به گزارش رادیو ورزش، تیم ماشین‌سازی قدیمی‌ترین تیم فوتبال تبریز است و این تیم یك سال قبل از تراكتورسازی در سال 1348 تاسیس شده است. ماشین‌سازی در سومین دوره لیگ تخت جمشید به سال 1354 حضور داشته اما در نهایت با قرار گرفتن در مقام آخر جدول به دسته دو كشور سقوط كرد. ماشین‌سازی در دور چهارم جام تخت جمشید غایب بود اما با صعود مجدد در دوره پنجم نتایج خوبی كسب كرد و در نهایت به مقام هفتم دست یافت.
دوره ششم جام تخت جمشید به دلیل وقوع انقلاب شكوهمند اسلامی نیمه‌كاره باقی ماند این در حالی بود كه ماشین‌سازی در بین تیم‌های شهرستانی در بالاترین مكان قرار داشت. تا اواخر دهه 60مسابقات باشگاهی كشور به صورت رقابت‌های شهری برگزار می‌شد و تیم ماشین‌سازی به همراه دیگر تیم‌های مطرح فوتبال تبریز مانند كمپیدرو، تراكتورسازی و ایدم تنور فوتبال تبریز را گرم نگهداشته بودند. ماشین‌سازی به همراه تراكتورسازی در سال 68 نمایندگان فوتبال تبریز در لیگ قدس بودند كه در نهایت سبزپوشان تبریزی در گروه خود در جایگاه ششم قرار گرفتند. مسابقات منطقه‌ای برای شناسایی تیم‌های رده‌های مختلف كشور در سال 1369 حكم به حضور تیم ماشین‌سازی در لیگ دسته دو ایران را داد.
این تیم بالاخره در سال 1372 با قهرمانی در لیگ دسته دو به لیگ دسته اول ایران (لیگ برتر فعلی ) راه یافت. كسب عنوان بهترین تیم شهرستانی در سال 1373 با مربیگری زنده یاد حسین فكری بالاترین افتخار تیم ماشین‌سازی است. این تیم در سال 75 به لیگ دسته دو سقوط كرد اما در سال‌های 79 و 80 ماشین‌سازی در آستانه صعود به بالاترین رقابت‌های فوتبال كشور قرار داشت كه هر دو بار تیم همای تهران مانع صعود ماشین‌سازان شد. در سال 1387 شركت ماشین‌سازی رسماً از تیمداری انصراف داده و مسئولیت این تیم را به تربیت‌بدنی استان واگذار كرد اما ماشین‌سازی به لیگ دسته دو كشور سقوط كرد.
در پی انصراف تربیت‌بدنی،این تیم در آستانه انحلال قرار داشت اما در نهایت شهرام دبیری حاضر شد این تیم را بدون تغییر نام حمایت كند تا مانع از حذف بخش بزرگی از شناسنامه فوتبال تبریز شود. ماشین‌سازی سال گذشته در لیگ دسته دو كشور حضور داشت اما با انصراف پتروشیمی تبریز، این تیم در لیگ دسته اول ایران به جای پتروشیمی حضور یافت. نكته جالب اینكه نوجوانان ماشین‌سازی در دهه‌های 50 و 60 به عنوان نماینده استان در مسابقات كشوری حضور داشته است به همین دلیل بسیاری از بازیكنان نامی تبریز در مكتب این تیم پرورش یافته و به سایر تیم‌های كشور و رقیب خود در تبریز یعنی تراكتورسازی پیوسته‌اند.
* مشخصات تیم ماشین‌سازی دبیری تبریز سال تأسیس: 1348 سال ورود به مسابقات بالاترین لیگ كشور: 1354 بهترین مقام كسب كرده: بهترین تیم شهرستانی1373 قهرمانی در جام چی‌چست 1380 رنگ پیراهن اول تیم: پیراهن و شورت سبز با حاشیه سفید رنگ پیراهن دوم تیم: پیراهن و شورت سفید با حاشیه سبز نامی‌ترین مربی ماشین‌سازی: حسین فكری ـ ناصر حجازی ـ گارنیك محرابیان ـ زوران اسمیلیسكی نامی‌ترین بازیكنان پیوسته به این تیم: امیر حاج صفی، كاظم سید علیخانی و یونس باهنر نامی‌ترین بازیكنان پرورش یافته در ماشین سازی: علیرضا اكبرپور، اسماعیل حلالی، علی‌اكبر استاد اسدی، علیرضا پژمان، محمد سالك جباری، سید محمد علوی، امیر داداش ضیایی، سیروس بایرامی، حسن صادقیان، فیروز شیخ شایان، غلامرضا باغ آبادی، محمد امامی، جاوید شكری، محمد علی ابراهیمیان، ایوب اصغرخانی * ماشین‌سازی در فصل 90-1389 ماشین‌سازی در لیگ دسته دو كشور حضور داشت اما برادران دبیری امتیاز تیم منحل شده پتروشیمی تبریز را به تیم ماشین‌سازی انتقال دادند، این تیم تنها دو هفته مانده برای حضور در جام آزادگان فرصت داشت كه زمان بسیار اندكی برای تدارك این مسابقات بود. مسئولان باشگاه ماشین‌سازی ابتدا با احد شیخ‌لاری مربی فصل گذشته خود به توافق رسیده بود اما در نهایت قبل از آغاز مسابقات ایوب ذوالفقاری جانشین وی شد. ایوب ذوالفقاری در 11 بازی رسمی سرمربی تیم ماشین‌سازی بود كه به دلیل عدم كسب نتایج مطلوب از هدایت این تیم كنار كشید. وی در جام حذفی با دو پیروزی مقابل داروسازی سبحان رشت و نساجی قائم‌شهر و شكست در مقابل سپاهان كارنامه قابل قبولی در این مسابقات داشت اما در لیگ دسته اول نتوانست تیم ماشین‌سازی را به رتبه‌های بالایی برساند و با كارنامه هشت بازی، یك پیروزی، سه تساوی و چهار شكست و مجموع شش امتیاز از این تیم جدا شد. جاوید شكری، مربی موقت تیم ماشین‌سازی تنها هدایت این تیم در رشت مقابل داماش را بر عهده داشت كه این بازی با تساوی یك بر یك به اتمام رسید.
از هفته نهم زوران اسمیلیسكی به عنوان سرمربی تیم ماشین‌سازی انتخاب شد، زوران در پتروشیمی كارنامه قابل قبولی از خود داشته و حتی تیم پتروشیمی را در آستانه صعود به مرحله پلی‌آف این رقابت‌ها رسانده بود كه در نهایت با اختلاف یك امتیاز كمتر نسبت به شهرداری تبریز از بازی مقابل شاهین بوشهر برای صعود به لیگ برتر بازماند. زوران با توجه به شناختی كه از لیگ دسته اول ایران و برخی بازیكنان ماشین‌سازی كه قبلاً عضو پتروشیمی بودند خیلی زودتر از تصور در این تیم تحولات مثبت پدید آورد و حتی می‌توانست در همان بازی اول خود مقابل مقاومت شیراز به پیروزی دست یابد اما پنالتی گرفته شده برای تیم شیراز در دقیقه 95، ماشین‌سازی را از كسب سه امتیاز حساس این بازی محروم ساخت. ماشین‌سازی با زوران در نطنز با فولاد و با تربیت در یزد مساوی كرد و در تبریز تیم شهرداری یاسوج شگفتی‌سازی جام حذفی را شكست داد.
ماشین‌سازی در آخرین بازی خود در نیم فصل اول در یزد مقابل تربیت این شهر در دقیقه 96 گل تساوی را دریافت كردند. * تحلیل بازی‌های ماشین‌سازی تیم ماشین‌سازی در بین چهار تیم تبریزی حاضر در مسابقات كشوری بومی‌ترین و جوان‌ترین تیم است. برای همین آینده درخشانی برای این تیم پیش‌بینی می‌شود اما جایگاه این تیم می‌توانست به مراتب بالاتر از مقام سیزدهمی فعلی باشد. در بررسی نتایج تیم ماشین‌سازی دو نكته را می‌توان از عوامل نتایج این تیم ذكر كرد. * دریافت گل‌های دقایقی پایانی و عدم استفاده از امتیازات خانگی تیم ماشین‌سازی در هفت بازی خانگی خود تنها به دو پیروزی دست یافته است و از 21 امتیاز خود در تبریز تنها هشت امتیاز را به دست آورده‌اند. 75 درصد از شكست‌های ماشین‌سازی در تبریز رقم خورده كه آمار وحشتناكی برای بازی‌های خانگی محسوب می‌شود. دلیل اصلی این امر می‌تواند به عدم برگزاری بازی‌های ماشین‌سازی در یك ورزشگاه ثابت اشاره كرد، انجام هفت بازی در سه ورزشگاه بدون شك در كسب این نتایج تأثیرگذار بوده است.
آشنایی بازیكنان از وضعیت ورزشگاه و زمین مسابقه و حضور حداكثری تماشاگران از امتیازات بازی‌های خانگی برای هر تیم محسوب می‌شود كه تیم ماشین‌سازی در نیم فصل اول از هر دو امتیاز فوق محروم بود. این در حالی است كه پیش‌تر مسئولان شهر و اعضای شورای تأمین امنیت از برگزاری بازی‌های ماشین‌سازی در ورزشگاه تختی تبریز(باغمشال) خبر داده بودند.
* ماشین‌سازی در ورزشگاه‌های ذكر شده به مصاف حریفان خود رفته است. ورزشگاه 70 هزار نفری یادگار امام: مس رفسنجان، گل گهر سیرجان، مقاومت شیراز ورزشگاه لشگر 31 عاشورا: كاوه تهران، پیام مشهد ورزشگاه بنیان دیزل: شهرداری بندرعباس، شهرداری یاسوج * دریافت گل‌های دقایق پایانی ماشین‌سازی فرصت كم ماشین‌سازی برای حضور در مسابقات دسته یك و عدم بدنسازی مناسب در كنار بازیكنان جوان این تیم كه هنوز تجربه كامل برای حفظ نتیجه را ندارند، می‌تواند از عوامل دریافت گل‌های دقایقی پایانی تیم ماشین‌سازی باشد. ماشین‌سازی در گرگان مقابل اتكا در حالی كه با یك گل پیش بود در دقیقه 86 گل تساوی را دریافت می‌‌كند، در تبریز ماشین‌سازی در بازی مقابل كاوه تهران در حالی كه تا دقیقه 90 بازی برابر بود در لحظات تلف شده از مهمان خود گل دریافت می‌كند.
ماشین‌سازی در مسجد سلیمان نیز تا دقیقه 73 با تیم نفت این شهر در تساوی یك بر یك بود اما در دقایق 73 و 81 دو گل دریافت كرده و با شكست به تبریز بازمی‌گردد. این تیم در تبریز مقابل گل‌گهر سیرجان در حالی كه تا دقیقه 90 پیش بود گل تساوی را دریافت می‌كند. در رشت مقابل داماش این شهر نیز ماشین‌سازی با یك گل پیش بود كه دقیقه 85 گل تساوی وارد دروازه این تیم می‌شود.
همین سناریو مقابل مقاومت شیراز تكرار شده و تیم ماشین‌سازی این بار دقیقه 95 پیروزی را از دست می‌دهد و بالاخره تیم ماشین‌سازی در هفته گذشته در آخرین بازی نیم فصل خود در دقیقه 96 گل تساوی را در یزد از تیم تربیت این شهر دریافت می‌كند تا باز هم در حسرت پیروزی خارج از خانه بماند. مجموع امتیازات از دست رفته برای ماشین‌سازی به واسطه گل‌های دقایق پایانی 12 امتیاز است كه با 13 امتیاز فعلی این تیم می‌توانست ماشین‌سازی را با اختلاف چند امتیاز قهرمان نیم فصل لیگ دسته اول ایران در گروه یك مسابقات كند. از نكات مثبت بررسی نتایج ماشین‌سازی می‌توان به كسب نتایج خارج از خانه اشاره كرد، این تیم در 6 بازی خارج از خانه خود تنها یك بازی را واگذار كرده و در پنج بازی با تیم‌های میزبان به تساوی رسیده كه بهترین تساوی مقابل داماش گیلان صدرنشین فعلی در رشت روی داده است.
*نتیجه‌گیری تغییر روند بازی ماشین‌سازی با آمدن زوران اسمیلیسكی محسوس است، این تیم در مقابل شهرداری یاسوج باید بیش از 6 گل به ثمر می‌رساند اما در نهایت به یك گل اكتفا كرد. اگر مربی مقدونیه‌ای این تیم بتواند اعتماد به نفس بازیكنان تیم ماشین‌سازی را در حفظ نتایج همچنین استفاده از موقعیت‌های گلزنی ارتقا دهد مسلماً در دور برگشت شاهد تیم دگرگون شده ماشین‌سازی خواهیم بود و صعود به لیگ برتر آرزوی دست یافتنی برای این تیم خواهد بود.
* نتایج ماشین‌سازی در دور رفت هفته اول: ماشین‌سازی تبریز یك، مس رفسنجان دو (گل ماشین‌سازی:سجاد عرفانی) هفته دوم: اتكای گلستان یك، ماشین‌سازی تبریز یك (گل ماشین‌سازی:سجاد عرفانی) هفته سوم: ماشین‌سازی تبریز یك، كاوه تهران دو (گل ماشین‌سازی:احمد پاسی) هفته چهارم: همیاری اراك یك، ماشین‌سازی تبریز یك (گل ماشین‌سازی:امیر وزیری) هفته پنجم: ماشین‌سازی تبریز یك، پیام مشهد صفر (گل ماشین‌سازی: محمد مولا) هفته ششم: ماشین‌سازی تبریز یك، شهرداری بندرعباس دو (گل ماشین‌سازی:احمد پاسی) هفته هفتم: نفت مسجد سلیمان سه، ماشین‌سازی تبریز یك (گل ماشین‌سازی:رضا فرامرزی) هفته هشتم: ماشین‌سازی یك، گل‌گهر سیرجان یك (گل ماشین‌سازی: بهمن كامل) هفته نهم: داماش گیلان یك، ماشین‌سازی تبریز یك (گل ماشین‌سازی:رضا فرامرزی) هفته دهم: ماشین‌سازی تبریز یك، مقاومت سپاسی شیراز یك (گل ماشین‌سازی:میثم نقی‌زاده ) هفته یازدهم: فولاد نطنز یك، ماشین‌سازی تبریز یك (گل ماشین‌سازی: سجاد عرفانی) هفته دوازدهم: ماشین‌سازی تبریز یك، شهرداری یاسوج صفر (گل ماشین‌سازی: احمد پاسی) هفته سیزدهم: تربیت یزد دو، ماشین‌سازی تبریز دو (گل ماشین‌سازی: امیرحسین ایپكچی-احمد پاسی) تیم ماشین‌سازی در تمام بازی‌های خود موفق به ثمر رساندن گل شده است. بهترین گلزن تیم ماشین‌سازی احمد پاسی با چهار گل و سجاد عرفانی با سه گل زده هستند.
* نحوه كسب امتیازات مربیان ماشین‌سازی ایوب ذوالفقاری هشت بازی 6 امتیاز جاوید شكری یك بازی یك امتیاز زوران اسمیلیسكی چهار بازی 6 امتیاز ماشین‌سازی هشتم بهمن مهمان تیم مس رفسنجان است. در حال حاضر ماشین‌سازی تبریز با دو پیروزی، هفت تساوی، چهار شكست و با 13 امتیاز در رده سیزدهم جدول است.

دسترسی سریع