صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

روزهای فرد از ساعت 14:30 به مدت 30دقیقه


در برنامه "مرکز مشاوره ورزشی" یکشنبه 9 دی، دکتر امیرحسین عابدی یکتا، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص قوس کمر شدید توضیحاتی را ارائه کرد.


به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر امیرحسین عابدی یکتا، متخصص پزشکی ورزشی، در پاسخ به این سوال مخاطب که در گذشته فوتبال را به صورت حرفه ای بازی می کردم و اکنون در هفته یک یا دو جلسه بیشتر به فوتبال نمی پردازم؛ با توجه به اضافه وزنی که دارم، قوس کمرم خیلی شدید شده است و اذیتم می کند، شما در این زمینه چه پیشنهادی دارید، عنوان کرد: افرادی که ورزش را به صورت حرفه ای انجام می دهند، متناسب به مصرف کالری که دارند، دریافت کالریشان افزایش پیدا می کند. ورزشکاران باید این مسئله را مدنظر داشته باشند، در دوره ای که بلافاصله ورزش را قطع می کنند، یک فاصله ای در بدن اتفاق می افتد و علی رغم اینکه مصرف کالری کم شده است، دریافت همچنان براساس استاندارد قبلی انجام می شود و فازی به وجود می آید که فرد بلافاصله افزایش وزن شدیدی پیدا می کند.
این مسئله در بسیاری از افرادی که حرفه ای ورزش می کنند، دیده می شود. افراد زمانیکه می خواهند ورزش را قطع کنند، حتماً در آن فاز مواظب کنترل وزنشان باشند که چنین اتفاقی نیافتد؛ زیرا وزن کم کردن کار ساده ای نیست.
وی، در ارتباط با علت ایجاد قوس کمر در افراد گفت: افزایش قوس کمر در بسیاری از افراد به خاطر عدم بالانس قدرت عضلات جلو و پشت ران است. این امر در خیلی از ورزشکاران مثل فوتبالیست ها دیده می شود. معمولاً فوتبالیست ها برای اینکه ضربات شوت محکم بزنند، می خواهند عضلات چهارسر قوی داشته باشند؛ اما در مقابل عضلات همسترینگ پشت ران خود را تقویت نکرده اند. هر دوی عضلات به لگن متصل می شود. عضلات همسترینگ به پشت لگن و عضلات چهارسر به قسمت جلوی لگن متصل می شود.
وقتی قدرت این عضلات با یکدیگر تراز نباشد، لگن یک مقدار به سمت عضلات قویتر متمایل می شود؛ یعنی لگن به سمت جلو حرکت می کند. در شرایطی که لگن به سمت جلو حرکت کرده است، کل بدن باید 10 تا 15 درجه به سمت جلو حرکت کند و فرد برای اینکه صاف بایستد، از قسمت های بالاتر به سمت عقب بر می گردد و قوس کمری زیاد می شود و با این وضعیت به نظر می رسد حجم عضلات باسن بزرگتر شده و باسن بیرون زده تری دارند.
وی، تصریح کرد: قوس کمری شدید در افراد نشان می دهد که فرد در عضلات همسترینگ و شکم ضعف دارد و در عضلات کمر و چهارسر ران اسپاسم وجود دارد.
دکتر عابدی یکتا، در خصوص کمردرد ناشی از قوس کمری شدید بیان کرد: زمانیکه فرد دچار کمردرد می شود، یکی از راحت ترین کارهایی که می توان انجام داد، این است که به گونه ای بالانس را ایجاد کنیم.
عضلات شکم و همسترینگ را باید تقویت کرد و در مقابل عضلات جلوی ران باید ضعیف شود و برای این اقدام تمرینات کشش مؤثر است. عضلات کمر را نیز باید کشش داد.
برنامه مرکز مشاوره ورزشی با اجرای شهاب اولیایی، روزهای فرد از ساعت 14:30 به مدت 25 دقیقه بر روی موج اف ام ردیف 92 مگاهرتز از رادیو ورزش به روی آنتن می رود.

مرتبط با این خبر

  • ورزش های مناسب بعد از استنت گذاری یا آنژیوپلاستی قلب

  • بهترین توصیه ورزشی برای سائیدگی شدید زانو

  • آشنایی با علل درد مفصل شانه

  • راهکارهای درمانی آسیب ACL و مینیسک

  • آشنایی با شایع‌ترین علل بروز کمردرد

  • آیا پارگی رباط صلیبی نقطه پایان فعالیت ورزشی است؟

  • افزایش انعطاف در سن بالا؛ ممکن یا غیرممکن؟

  • روش های درمانی و اصلاح پای پرانتزی

  • تأثیر شرایط آب و هوایی مرطوب بر سبک زندگی افراد

  • علت درد کشاله ران و راهکار درمانی آن