صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا پنج شنبه از ساعت 11:30 به مدت 1:20دقیقه

برنامه "فرهنگ و ورزش" یکشنبه 13 آبان، در گفتگو با علی امیری، مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران و دکتر اکبر فریده فتحی، پژوهشگر حوزه فرهنگ هواداری به موضوع فرهنگ مدیریت هواداران پرداخت.

به گزارش رادیو ورزش؛ اخیراً اتفاقات بسیار خوبی از بعد فنی و فرهنگی در باشگاه نساجی رخ داده است. مسائل فرهنگی این باشگاه خیلی ما را امیدوار می کند که باشگاهی مثل نساجی مازندران یک سری اصول را برای خود در نظر گرفته؛ در راستای اصول مدنظر برنامه ریزی کرده و آن را عملیاتی می کند. هواداران این تیم ابتدای هر مسابقه حریف را تشویق می کنند؛ همچنین در پایان مسابقه فارغ از هر نتیجه، تیم برنده را مورد تشویق قرار می دهند.
علی امیری، مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران، در ارتباط با موضوع فرهنگ هدایت هواداران عنوان کرد: باشگاه نساجی از سال قبل که مدیریتش در اختیار ما و صنیعی فر قرار گرفت، این بحث را سرلوحه کارهایمان قرار دادیم که واقعاً فرهنگ سازی جدیدی انجام دهیم؛ به همین جهت کارهای فرهنگی زیادی را شروع کردیم. ما به صورت مرتب جلساتی را با کانون هواداران برگزار می کنیم و به دنبال این هستیم که بحث اخلاق در ورزش را زنده کنیم.
مردم مازندران و قائم شهر مردم اخلاق مدار و میهمان نوازی هستند و روح قهرمانی و پهلوانی دارند. هدف ما این است که سفیران خوبی برای مردم مازندران درعرصه ورزش کشور باشیم.
وی، به یک سری اقدامات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: برنامه ریزیهای مختلفی انجام داده ایم که با ایجاد سامانه های هواداری به صورت شرکت در قرعه کشی ها و حضور همراه تیم از این ظرفیت استفاده کنیم. انشالله ظرف چند وقت آینده اعلام می کنیم که در قبال خدماتی که باشگاه ارائه می کند، هوادار هم می تواند در اداره امور باشگاه مشارکت داشته باشد.
امیری، تصریح کرد: باشگاه داری به صورت خصوصی در ایران کار بسیار دشواری است؛ زیرا هزینه ها باید 100 درصد توسط مالک پرداخت شود. ریالی از دولت کمک گرفته نمی شود و واقعاً درآمدزا هم نیست. با توجه به شرایط اقتصادی موجود، اسپانسرها تمایلی برای ورود به این عرصه ندارند. امیدوارم همینطور که به باشگاه های دولتی کمک می شود به باشگاه های خصوصی هم کمک شود تا این باشگاه ها در عرصه تیم داری زنده باشند.
دکتر اکبر فریده فتحی، پژوهشگر حوزه فرهنگ هواداری، در تقسیم بندی کلی رفتار هوداران عنوان کرد: در یک تقسیم بندی کلی، رفتار تماشاگران به 2 بخش سازمان یافته و غیر سازمان یافته تقسیم می شود. برای توصیف رفتار غیرسازمان یافته می توان دربی را مثال زد که در این مسابقه عکس العمل فردی که به تنهایی فوتبال را تماشا می کند با فردی که همراه با یک گروه موافق و یا حتی طرفداران تیم حریف تماشا می کند، بسیار متفاوت است و اینگونه رفتار طبیعی است. علل مختلف می تواند این رفتار را تشدید کند و یا کاهش دهد؛ به طور مثال کیفیت خدماتی که به هواداران ارائه می شود، می تواند در این رفتار مؤثر باشد.
رفتار سازمان یافته هواداران خود به چند بخش مختلف تقسیم می شود. در رفتار سازمان یافته یک دلیل غیر فوتبالی وجود دارد. این رفتار می تواند تأثیر گرفته از دلیل مذهبی، قومی و یا طبقه اجتماعی باشد. در این رفتار شاید کیفیت خدمات و یا فرهنگ جامعه زیاد تأثیرگذار نباشد.
برنامه فرهنگ و ورزش، امروز با اجرای نوروزی، کاری از گروه تفریحات ورزشی بود که در جهت اعتلای فرهنگ ورزش روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت11:30 به مدت 1 ساعت و 25 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.

مرتبط با این خبر

  • نگاهی به انتشارات ورزش از منظر فرهنگ

  • فرهنگ باشگاه داری در کشور

  • فرهنگ ورزش و سلامت جامعه

  • استاندارد سازی فرهنگی در حوزه مدیریت ورزشی

  • اهداف فدراسیون ورزش روستایی از احداث خانه های ورزش

  • فرهنگ هواداری یک شهرآورد

  • نگاهی بر وضعیت ورزش در مدارس

  • لزوم توجه به اخلاقیات در ورزش

  • رابطه ورزش و هنر

  • سهم خانواده های ایرانی از ورزش