مشاور هر روز به جز جمعه از ساعت 08:30 به مدت 30دقیقه

رادیو ورزش

مشاور

توصیه های ورزشی درمان اعتیاد

برنامه مشاور شنبه 18 آبان با حضور دکتر شهاب اولیایی، رژیم شناس و شاهین صالحی، متخصص پزشکی ورزشی به موضوع نقش ورزش در پیشگیری و درمان اعتیاد اختصاص داشت.

1398/08/20
09:13

به گزارش رادیو ورزش؛ شاهین صالحی، متخصص پزشکی ورزشی در خصوص رابطه ورزش و اعتیاد گفت: ورزش نقش مهمی در پیشگیری و درمان اعتیاد دارد. تنها خانواده های درگیر اعتیاد عمق فاجعه را می فهمند. فاجعه تمام مسائل مادی، عاطفی و خانوادگی را درگیر خود می کند. با استفاده از ورزش به راحتی می توان فرد را از دام اعتیاد دور کرد. زیرا با ورزش زمان خالی به یک فعالیت مفرح اختصاص پیدا می کند. علاوه بر این پس از ورزش میزان هورمون های اندروفین، شبه مخدر در بدن افزایش پیدا می کند و باعث شادی، و لذت و حس طراوت در بدن می شود. فرد ورزشکار به دلیل همین حس نشاط بیشتر و بیشتر جذب ورزش می شود و به نوعی نسبت به ورزش معتاد می شود. ضمن اینکه بعد از ورزش کردن بدن حالت شاد و در عین حال خسته ای دارد که آماده خواب راحت است.
ورزش ضدافسردگی، بالابرنده امید به زندگی و موجب افزایش انگیزه در افراد است. همچنین کنترل بسیاری از بیماری ها مانند کبد چرب، دیابت، فشارخون، چربی خون و ... از طریق ورزش آسان تر است. به این دلایل فرد ورزشکار هرگز سلامتی، روابط خانوادگی، زمان، روحیه و سرمایه خود را برای اعتیاد تلف نمی کند.
شاهین صالحی درباره ترک اعتیاد با کمک ورزش توضیح داد: اعتیاد به مواد مختلفی وجود دارد. برای مثال نیکوتین، مواد محرک و مواد مخدر که برای هر کدام داروهای و روشهای درمانی خاصی با توجه به نظر پزشک وجود دارد. اگر فرض بر این باشد که اعتیاد فرد پیچیده نیست؛ شخص باید با توجه به توان خود به ورزش مناسب بپردازد.
ورزش نباید سخت و طاقت فرسا باشد. بلکه باید ساده و مفرح باشد. هر شخص با توجه به علایق خودش می تواند راهی برای ورزش کردن پیدا کند. مثلا با چند نفر از دوستان خود به پیاده روی و نرمش در پارک بپردازد. این دوستان می توانند از کسانی باشند که دچار درد مشترک هستند و حضور جمعی آنها انگیزه خوبی برای رسیدن به هدف مشترک و سلامتی است.
لازم به یادآوری است؛ قرار نیست پس از ورزش تجمع اسیدلاکتیک در بدن زیاد شده و فرد زود خسته و کوفته شود. تمرینات در جمع مثلا ورزش همگانی در پارک زمینه مناسبی برای شادی دسته جمعی و انگیزه و نشاط است. ضمن اینکه لزومی ندارد از روز اول ساعتها به ورزش پرداخت و تنها چند دقیقه ورزش در روز کفایت می کند تا به مرور این زمان افزایش یابد.
بهتر است ورزشها از نوع هوازی و در محیطهای شاد انجام شوند. ورزشهایی مثل پیاده روی، تنیس روی میز، بدمینتون و شنا هوازی هستند.
برنامه مشاور با رویکرد پاسخگویی به سوالات ورزشی و سلامت محور ساعت 8:30 هر روز بجز جمعه ها از رادیو ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
مشاور