مشاور هر روز به جز جمعه از ساعت 08:30 به مدت 30دقیقه

رادیو ورزش

مشاور

باورهای درست و نادرست دوچرخه سواری

برنامه مشاور یکشنبه 5 آبان با حضور دکتر امیرحسین عابدی یکتا، متخصص پرشکی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ارائه نکاتی در رابطه با دوچرخه سواری پرداخت.

1398/08/06
09:00

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر امیرحسین عابدی یکتا، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص دوچرخه سواری توضیح داد: ورزش هایی که توسط دوچرخه انجام می شود هم جز ورزشهای هوازی است که در طی زمان بصورت استقامتی انجام می شود و نیازمند افزایش ضربان قلب و ریه است و باعث بهبود گردش خون و هم جز ورزشهای قدرتی برای اندامهای تحتانی است.
عابدی یکتا تاکید کرد: دوچرخه باید برای قد و فیزیک فرد دوچرخه سوار مناسب باشد. اندازه هایی مثل طول رکاب، طول زین، محل قرارگیری دسته دوچرخه و فرم قرارگیری فرد باید استاندارد باشد تا از بروز آسیبهای حین ورزش جلوگیری کند.
همچنین دوچرخه همانند هر وسیله نقلیه دیگری ممکن است آسیب زننده باشد و خطر تصادف دوچرخه سوار را تهدید کند. بنابراین محل دوچرخه سواری و تجهیزات دوچرخه باید استاندارد باشد تا خطرات ناشی از آن به حداقل برسد.
وی در خصوص افرادی که از زانو درد رنج می برند و متمایل به دوچرخه سواری هستند؛ توضیح داد: پیشنهاد می کنم برای بهبود درد زانو دوچرخه سواری کنید تا با تقویت عضلات 4 سر ران به کاهش دردهای زانو کمک کنند. ولی باید دقت کرد که در شیب سربالایی رکاب نزنید. در این حالت استفاده از دوچرخه های ثابت بدون اعمال شیب و با قدرتی متناسب که منجر به درد زانو نشود توصیه می شود.
مفصل زانوی سالم در بازترین حالت خود بگونه ای است که هرگز صاف نمی شود و حالت خمیده ای در حد 5 یا 10 درجه دارد. از طرفی زانوی سالم در بسته ترین حالت خودش نباید بالاتر از مفصل ران قرار گیرد. در هنگام دوچرخه سواری اگر زانو بیش از حد جمع شود و بالا بیاید؛ ما در حال آسیب زدن به زانو خود هستیم و باید دوچرخه استاندارد انتخاب کنیم.
عابدی یکتا درباره رشته ورزشی اسپینینگ اظهار کرد: مدتهاست افراد با استفاده از دوچرخه های ثابت با قدرتهای گوناگون به این ورزش روی آورده اند. اسپینینگ ورزش بسیار خوبی است در صورتی که بدرستی از آن استفاده شود.
وی در زمینه دوچرخه سواری و دیسک کمر اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث درد دیسک کمر و خارج شدن آن از جایگاهش می شود؛ ضعف لیگامانهای قرار گرفته در طول مهره های کمر است. قرار گرفتن در یک حالت تکراری در دوچرخه سواری باعث آسیب دیسک نمی شود. کمردرد در میان دوچرخه سواران شایع است ولی علت اصلی آن آسیب دیسک کمر نیست بلکه ضعفهای عضلانی است.
متخصص پرشکی ورزشی افزود: هرچه محور رکاب دوچرخه کوچکتر و محور چرخ عقب بزرگتر باشد؛ فشار کمتری به پاها وارد می شود. زمانی که در سربالایی دوچرخه سواری می کنیم یا در ابتدای راه دوچرخه سواری هستیم؛ این حالت خوبی است. همینطور زمانی که در سرپایینی هستیم و یا قدرت عضلات خوب است؛ می توانیم از دنده رکاب بزرگتر و دنده چرخ کوچکتر استفاده کنیم تا با فشار وارد کردن به عضلات 4 سر ران حالت قدرتی تری پیدا کنیم. تمام این تنظیم قدرتها منوط به مبتدی نبودن دوچرخه سوار است.
برنامه مشاور با رویکرد پاسخگویی به سوالات ورزشی و سلامت محور ساعت 8:30 هر روز بجز جمعه ها از رادیو ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
مشاور