صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

روزهاي فرد از ساعت 14:30 به مدت 30دقيقه

برنامه مرکز مشاوره ورزشی یکشنبه ۲۳ آبان با حضور دکتر شهاب اولیایی، رژیم شناس و مشاور تغذیه و دکتر وجیه الله چشمه سری، متخصص پزشکی ورزشی به بررسی تاثیر ماساژ در دیسک کمر و افت قند خون در هنگام ورزش در بیماران دیابتی اختصاص داشت.


به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر وجیه الله چشمه سری، متخصص پزشکی ورزشی درخصوص تاثیر ماساژ در دیسک کمر اظهار کرد: بحث ماساژ بسیار علمی و خوب است. در مورد تاثیر ماساژ در دیسک کمر ابتدا باید دید دیسک کمر در چه شرایطی، دیسک حاد یا مزمن، قرار دارد. در آسیب دیسک کمر به ستون مهره ها فشار وارد می آید. بدن نیز در مقابل، عضلات ناحیه فیله ها و پشت کمری را بصورت یک ستون دچار اسپاسم می کند. این یک اسپاسم جبرانی و به عبارتی محافظتی است و با وجود اینکه دردناک است ولی تا حدودی می تواند فشار روی دیسک را بردارد. اگر در این شرایط ماساژ بدهیم یعنی اسپاسم محافظتی را برطرف کرده ایم و عملاً فشار بر دیسک را افزایش می دهیم. بنابراین ماساژ در دیسک کمر حاد توصیه نمی شود. ولی در دیسک کمر مزمن با ماساژ و گردش خون بیشتر می توان شرایط را بهتر کرد. البته باید توجه داشت که ماساژ باید علمی و درست باشد و در این امر نباید به هر فرد غیرمتخصصی اعتماد کرد.
وی در مورد افت قند خون مبتلایان به دیابت در هنگام ورزش بیان کرد: ورزش در مبتلایان به دیابت هم از نظر روحی و هم جسمی بسیار تاثیرگذار است. قند خون در افراد دیابتی افزایش پیدا می کند و ورزش می تواند در سوخت و ساز این قند کمک کننده باشد و آن را به تعادل برساند. از سوی دیگر مصرف دارو دیابت باعث می شود سوخت و ساز قند خون بیشتر شود و ممکن است بیماران دچار افت قند خون شوند. بنابراین افراد مبتلا باید مواد قندی همراه خود داشته باشند و درصورت افت قند آن را مصرف کنند. درصورتیکه ورزش و شرایط آب و هوایی مبتلایان به دیابت تنظیم شود مشکل این افراد حل می گردد.
شهاب اولیایی، رژیم شناس و مشاور تغذیه در ادامه افزود: افراد دیابتی می توانند از انواع میوه ها استفاده کنند ولی بهتر است از میوه های پرقند نظیر انبه، موز، خربزه، انگور، زردآلو، طالبی و هندوانه شیرین کمتر استفاده کنند. نکته مهم در این است که مقدار قندی که بیماران در طول روز دریافت می کنند توسط متخصص تغذیه محاسبه شود و آن میزان قند در وعده های غذایی مختلف توزیع گردد. یکی از وعده های غذایی میان وعده ها هستند که به میوه ها اختصاص دارد و هر میوه ای را می توان انتخاب کرد. مهم این است که این برنامه غذایی درست باشد و میوه طبق آن مصرف شود.
برنامه مرکز مشاوره ورزشی با اجرای شهاب اولیایی و به تهیه کنندگی عباس حیدری با رویکرد پاسخگویی به سوالات ورزشی و تغذیه ای شنوندگان و ارائه راهکارهای درمانی، ساعت ۱۴:۳۰ روزهای فرد به مدت ۲۵ دقیقه تقدیم شنوندگان رادیو ورزش می شود.

سردبیر: شهبندی
تنظیم کننده: مونا رئیس پور

مرتبط با این خبر

  • افزایش وزن و چاق شدن بدون چربی

  • عوارض مصرف تستوسترون در بدنسازی

  • در رفتگی مکرر شانه و درمان آن

  • برخورد صحیح با بی اشتهایی در کودکان

  • راهکارهای مقابله با عدم تحمل لاکتوز شیر

  • چرا نباید قره قوروت خورد؟

  • راهکار کم اشتهایی در بیمار مبتلا به سرطان

  • بی حسی دست و پا در خواب چه علتی دارد؟

  • ورزش مناسب برای کاهش استرس و اضطراب

  • ورزش مناسب برای کاهش استرس و اضطراب