خبر

کاهش آرتروز با کمک دستگاه های بدنسازی

بازگشت

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله ورزشی در خصوص تمرینات ورزشی مناسب برای افراد مبتلا به آرتروز توضیح داد: آرتروز به بیماری نیمه دوم زندگی معروف است. یکسری عوامل مانند ضعف عضلانی، بی تحرکی و خشکی مفاصل باعث می شوند سن آرتروز در افراد پایینتر بیاید. از طرف دیگر انجام تمرینات کششی و مقاومتی که با تمرکز انجام گیرد روی کاهش آرتروز تاثیرگذار است. برای انجام فعالیت ورزشی ابتدا باید بررسی شود که آرتروز در چه حدی است. اگر فرد در شروع بیماری آرتروز قرار دارد و بیماری شدت بالایی ندارد می تواند بیشتر تمرینات را انجام دهد. ولی اگر شدت آرتروز بسیار بالا باشد در این صورت خم و باز کردن مفصل به آن آسیب می زند. پس بهتر است تمرینات ایستایی شامل کشش ها و انقباضات ایستا را انجام دهید. درصورتیکه فرد دارای اضافه وزن باشد باید وزن به شیوه درست  کاهش یابد و ملاحظات تغذیه‌ای رعایت شود.  همچنین دقت شود که راه رفتن ملایم باشد و از راه رفتن طولانی مدت خودداری شود. حتی راه رفتن طولانی در آب نیز می تواند آسیب رسان باشد. درنتیجه بهتر است ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب راه روند و بعد تمرینات اصلاحی انجام دهند چون راه رفتن پشت هم آرتروز را بدتر می کند.

بدنسازی برای مبتلایان به آرتروز بسیار مفید است. یکی از دلایل ایجاد آرتروز ضعف عضلانی و کمبود انعطاف‌پذیری عضلات است. توصیه می شود افراد از طریق کار با دستگاه های بدنسازی عضلات را تقویت کنند و قبل و بعد از کار با دستگاه بوسیله تمرینات کششی ساده انعطافپذیری بدن را بالا برند؛ این کار باعث می شود درد و عوارض آرتروز کمتر شود. باید توجه داشت که وقتی از دستگاه های بدنسازی استفاده می شود بخصوص در مفاصلی که درد شدیدتر است حرکات بصورت ثابت انجام شود. برای مثال برای تقویت عضله جلوی ران از دستگاه جلو پا ماشین استفاده می شود. برای تمرین با این دستگاه بهتر است فقط پا را یک بار بالا بیاورید؛ اگر توانایی دارید که این حرکت را تک پا انجام دهید خیلی مفید است. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه پا را بالا نگه دارید و سپس پایین بیاورید. بعد تمرین با دستگاه دیگری را انجام دهید و سپس مجددا برگردید و این تمرین را تکرار کنید.   

 برنامه باشگاه تندرستی، کاری از گروه علوم ورزشی، با اجرای زهرا محمودوند و کارشناسی دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله، با رویکرد ارائه راهکارهایی برای بهتر زیستن، ساعت ۱۴:۳۰ روزهای زوج به مدت ۳۰ دقیقه، تقدیم به شنوندگان رادیو ورزش می شود.

رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


برنامه های مرتبط

آخرین اخبار