خبر

سهم قابل توجه ورزش در تولید ناخالص ملی

بازگشت

به گزارش رادیو ورزش؛ اقتصاد و ورزش از دهه ۶۰ میلادی به واسطه گسترش رسانه ها با یکدیگر به تعامل پرداختند. این تعامل سودمندی های متقابلی برای هر دو نهاد ورزش و اقتصاد به همراه داشت. از یک سو اقتصاد به کمک مخاطب پرشمار عرصه ورزش توانست بازار مناسبی برای تبلیغ و ترویج فراورده های خود دست و پا کند و از دیگر سو ورزش توانست با بهره گیری از سرمایه گذاری های اقتصادی ضمن افزایش توانمندی در عرصه زیرساخت ها و رشد و گسترش کمی و کیفی، وضعیت اقتصادی ورزشکاران را متحول سازد و فضای جدیدی موسوم به حرفه ای شدن ایجاد کند.

 صنعت ورزش به مجموعه ای از فعالیت های مرتبط با تولید و بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی گفته می شود که در ارتقاء ارزش افزوده هم تاثیر دارد. از نقش رویدادهای ورزشی در جذب گردشگر، پوشش رسانه ای، نقل و انتقال بازیکن، صدور مربی، فروش بلیط، تبلیغات میادین ورزشی، ایجاد امکانات و تأسیسات ورزشی و جذب حامیان مالی به عنوان اصلی ترین محصولات این صنعت یاد می شود.

مصطفی افشاری، استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی پیرامون برنامه ریزی صحیح اقتصاد ورزشی در شرایط رکود اظهار کرد: ایجاد تفکر درآمدزایی در مدیران ورزشی ما باید در راس امور قرار گیرد. متاسفانه شرایط تحریم و رکود اقتصادی که در کشور ما وجود دارد موجب شده که مدیران اقتصادی نتوانند برنامه ریزی صحیحی داشته باشند. ولی در رکود اقتصادی نیز می توان با رعایت موازین اقتصاد مقاومتی مانند: رعایت برخی اصول اخلاقی و ساختاری، صرفه جویی ها، نگاه به درآمدزایی داخلی، افزایش صادرات و کاهش واردات برنامه ریزی درستی در صنعت ورزش داشته باشیم.

جدا از تفکر درآمدزایی، در این شرایط توجه ویژه به بحث بازاریابی ورزشی، شفاف سازی و اصلاح رویه پولی و مالی در باشگاه ها، تربیت متخصصان علوم اقتصاد ورزش و اصلاح ساختار اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد.

برنامه زنده فرهنگ و ورزش کاری از گروه تفریحات ورزشی با اجرای محمد درخشنده در جهت اعتلای فرهنگ ورزش روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱:۳۵ تا ۱۳، از رادیو ورزش پخش می شود.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.